lördag 27 september 2008

Prinsessbakelser

I dag styrde vi kosan norrut, mot ett ställe i San Fernando som heter Panorama Mall. Anledningen var att staden L.A., med diverse förvaltningar och frivilligorganisationer anordnade en "Preparedness Fair". Vad man ska vara beredd för? Alla slags naturkatastrofer, som ju i detta land är mycket mer vardag än i Sverige. Framförallt handlar det om jordbävningar i detta område. Statistiskt sett så har en stor jordbävning, med avsevärda materiella skador drabbat södra Kalifornien ungefär vart 150:e år, och om jag minns rätt är det nu lite drygt 150 år sedan den förra... Därför kommer också, i november, den största katastrofövningen i L.A.:s historia att äga rum - the Great Southern Californian Shakeout.
     Familjen Modig har därför påbörjat sina förberedelser genom att a) införskaffa vatten i stora, dock inte enligt experterna tillräckliga, mängder vatten och konserver, b) inhandlat kombinerad ficklampa, laddare, larm och radio som kan gå på handkraft via vev, c) sno åt sig så många gratis första-hjälpenpaket vi kunde vid dagens evenemang samt d) ta emot ett multiverktyg för att stänga av gasledningar och vatten samt gräva i bråte och damm - också det vid katastrofmässan.
     Aktiviteter fanns för alla åldrar. Tjejerna överöstes med pedagogiska målarböcker om elsäkerhet, vatten, katastrofberedskap och naturvård, stickers och kritor. Deras stora behållning var dock inte mässan, utan affärerna i köpcentrumet. Mallen ligger i ett område som verkar till absolut största delen bebott av människor med latinamerikanskt och i viss mån asiatiskt påbrå - snacka om att Jesper och Alice fick uppmärksamhet för sin hårfärg. Om det är det faktum att latinamerikanska kvinnor i genomsnitt har en färgskala som tillåter mer färg och glitter än vad en blek svenska vågar sig på, eller vad som är orsaken må vara osagt - Alice och Cecilia hittade i allafall en affär med accessoarer som glittrade och glimmade i starka, lysande färger och där de tillbringade många, långa minuter (för mamma) med att leta en födelsedagspresent till mig. Det är ju bra att några i familjen har framförhållning när det gäller högtidsdagar!
     Vidare hittade de också en affär som var fylld med vackra barnklänningar i taft, duchesse, siden och sammet... och där, där, hängde i skyltfönstret de allra vackraste prinsessklänningar! Snälla mamma lät tjejerna gå in för att titta närmare på klänningarna. Väl inne kunde de ju få prova också - hela min barndom gick åt att drömma om prinsessklänningar, givetvis måste ju mina döttrar få chansen att leva ut min, hoppsan sin menar jag naturligtvis, dröm... Väl på döttrarna blev effekten av klänningarna bara för mycket av  "a match made in heaven" för att mamma skulle klara av att stå emot köplustan...
     Resultatet ser ni på bilden. De har lekt hela eftermiddagen, och jag (mamma) mååååste bara vara prinsen som båda ska gifta sig med, bara balen börjar... Som tur och festligt är går lekarna in i varandra och omlott och... så plötsligt var jag visst Diego igen, som tillsammans med Dora skulle rädda djuren för X:e gången i ordningen. De saknar inte fantasi!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej på er! Fortsätter enträget att läsa om era äventyr, det är mycket kul att följa er! Jag hade en gnutta provocerad tänkt ge mig in i skoldebatten häromsistens, men avstår tills vidare... Hade också tänkt komma med ett evenemangstips förra helgen, nämligen Monterey Jazz Festival med bl.a. Jamie Cullum, Wayne Shorter och Herbie Hancock (med Nathan East på bas, bl.a.). Bara den dagen (söndagen) skulle blåsa Sthlm Jazz F. av banan direkt... Jag upptäckte den dock inte förrän på söndagsmorgonen er tid, och när jag insåg att det var längre än jag mindes, säkert fem timmars körning, så fick det vara.

Har ni annars vägarna förbi Monterey någon gång (och Highway 1 är som bäst upp dit!) får ni inte missa Monterey Bay Aquarium - oförglömligt!

Kul möjlighet med skola för barnen! Hoppas det blir bra, annars finns det ju en terapeutisk stuga i fjällvärlden för framtida debriefing. Minnen, minnen...

Ha det bra!

/Fredde.