torsdag 12 februari 2009

Omyndigförklarad

Nedan följer en dialog ur familjen Modigs vardag, där Alice 4 år med myndig stämma argumenterar med sin far. Vad gör man? Man ler.

     "Pappa, du måste klä på Mimmi hennes klänning!", uppmanar Alice strängt.
     "Nej, jag har annat för mig nu. Du är dessutom mycket bättre på det där än jag.", svarar Andreas.
     "Nej, det är jag inte. Du SKA ta på Mimmi hennes klänning.", betonar Alice.
     "Men jag vill inte - jag gillar inte att hålla på med sånt där.", försöker Andreas förtydliga.
     "Jo, det gör du. Och du SKA göra det.", säger Alice, nu närmast irriterad.
     "Nej, det ska jag inte. Och du kan ju inte bestämma vad jag gillar.", lägger Andreas till.
     "Jo!", förklarar Alice och sätter punkt för all vidare diskussion, "Du bestämmer inte över dig!".

1 kommentar:

Northvillage sa...

Visst är det underbart med småtjejer! Undrar varifrån dom får allt ;-) Hoppas att ni kan njuta utav härliga dagar innan hemresa! Lite små bilolyckor här och där är ju vardagsmat :-) Kram/Berndt