onsdag 1 oktober 2008

Swooooooop!!!

Jag har ägnat den senaste veckan åt att försöka förstå alla papper och blanketter som jag fått från tjejernas respektive skolor, att hitta och boka tid hos barnläkare, att fylla i alla papper och blanketter på rätt sätt, med rätt sorts bokstäver och med rätt sorts penna, att skaka fram kontaktpersoner som kan hämta barnen vid skolan om jag själv skulle var indisponibel, att söka matbidrag m.m. etc. o.s.v. I dag blev jag äntligen klar! Bara läkarbesöket återstår, och det sker om ett par timmar.
     Jag tänkte att i bästa fall skulle nu papperskvarnarna börja mala och om ett par veckor spotta ur sig ett beslut, som jag var helt övertygad om skulle innehålla omfattande krav på kompletteringar och ifyllande av ytterligare blanketter. Så i detta mentala tillstånd åkte jag med pappersbunt nr 1 till Cecilias skola. Barnen lämnade jag i bilen (o himmel!) under det korta besök jag skulle avlägga på skolexpeditionen. Väl där kom rektor och frågade om jag hade Cecilia med mig. Javisst, hon sitter bilen, svarade jag. Bra, hämta henne så går vi till hennes klassrum, svarade han. Hon måste börja i dag, för annars är klassen full och hon får flytta till någon annan skola. Så ut till bilen och hämta en mycket förvånad Cecilia, som sedan avlämnades till lärarinnan - vars båda föräldrar är norska. Rektorns bästa vän heter f.ö. Lars och är svensk.
     Vi får höra i eftermiddag hur Cecilia har haft det - vilken utmaning! Med två barn  i bilen åkte jag vidare med pappersbunt nr 2 till Alices skola. Denna gång tog jag med mig barnen till skolexpeditionen. Väl där frågade de om vi ville träffa Alices lärare, som hade några minuter över under sin lunchrast. Javisst, det blir väl bra, tyckte jag. Så iväg över skolgården och bort till Pre-K och träffa miss vad hon nu hette, som är ryska (d.v.s. har ryska rötter). Efter att ha diskuterat olika tider och språkklasser (Alice kunde få gå i en spansk klass om hon ville...) var klockan 11.20 och eftermiddagsklassen skulle börja 11.30 och ville inte Alice börja på en gång?, undrade miss Russian. Jo, det ville Alice. Så med bara ett barn kvar vandrade jag ut i den obeskrivliga oktobervärmen och undrade vad som just hade hänt! Jag skulle lämna några papper och blev av med två barn - garanterat helt otippat!
     Och i går när vi var på svenska skolan såg vi en lapp om en kvinna som gärna är barnvakt, så det blir nog ett samtal till henne för Jespers räkning. Så pappa Andreas fantasier om surflektioner på barnledig tid börjar nu komma farligt nära ett förverkligande! Det ska gå. Sedan måste pappa Andreas också gå i skolan - på Alices skola är det "Parent class" varje torsdag, med början i morgon. Vad faderskapet ska undervisas i där återstår att se, men under alla omständigheter är det ett bra sätt att lära känna Alices klasskompisars föräldrar och få ett sammanhang att vara i.
     En helt otrolig dag således, så långt. Och den har ju bara börjat! Vi får återkomma med mer info om hur tjejerna har det i sina skolor!

Inga kommentarer: