tisdag 17 februari 2009

Saker jag kommer att sakna, #3

När man är på nöjesparker eller s.k. temaparker är det svårt att klara mathållningen så där hälsosamt som man skulle vilja. Kön till en attraktion kanske tar 35 min i stället för angivna 15 och plötsligt har blodsockerhalten sjunkit under den kritiska nivån - nu måste något fort in i systemet för att inte den slumrande surgubben ska vakna och visa upp sitt fula tryne.
     Det är då man får syn på dem. Och man bara måste ha dem. Motståndskraften är helt borta, man ger efter och dras till cafédisken som järnfilspån till en magnet. Och beställningen görs som i en handvändning, inte av en utan av två.
     Jag talar om Funnel Cakes. Ett helt hysteriskt onyttigt bakverk som smeker gommen och som gör Socialstyrelsen, Folkhälsoinstitutet och dietfascister alldeles kallsvettiga. Funnel Cakes - ordagrant "trattkakor" - gör man av ett slags frityrsmet som man häller genom en tratt och ringlar ner i het olja. När kakan är färdigfriterad pudrar man över florsocker, vräker på glass, grädde och jordgubbar och mumsar sedan i sig den färska godbiten (för er som har varit i Delft i Holland påminner den lite om "Poffertjes à la Bill Clinton"). Godbiten är för övrigt stor som en normal middagstallrik. En chokladvariant i samma storlek kompletterar beställningen på ett föredömligt sätt och rundar av måltiden...
     Det kommer jag att sakna när jag kommer hem!

Inga kommentarer: