lördag 20 september 2008

In this delightful, pleasant Grove

Efter Saras avklarade jobb styrde familjen igår kosan mot The Grove, ett utomhusköpcentrum som Sara fått sig rekommenderat av sin enhetschef på Näringsdepartementet - alltså närmast ett tjänsteåliggande att fullgöra...
     En fullständigt tillrättalagd, men ändå suveränt mysig miljö uppenbarade sig. Vi möttes av en hisnande (tyckte Sara) fontän; sedan fick Cecilia och Alice syn på ett stånd fullt med prinsessväskor, prinsessklockor och prinsess-you-name-it. När vi väl lyckades slita oss var det dags för en sen lunch, som intogs på barnvänliga och mycket prisvärda The Cheesecake Factory, denna gång i mer vaket tillstånd än förra besöket (se "Jätte-jetlag" 7 september). Mycket välsmakande portabellohamburgare och grillad auberginemacka stod på menyn - för föräldrarna. Barnen - ja, de åt hamburgare och pommes som vanligt. Tur att de får sina vitaminer på morgnarna.
     Apple har fått en potentiellt trogen kund i Cecilia. Vid vår promenad på Third Street i Santa Monica var vi in i Apple Store och tittade på nya Ipod nano, som onekligen väcker habegär. Även The Grove erbjöd en Apple Store, dit döttrarna drog först mamma, sedan pappa för att a) titta/lyssna på Nanon, b) spela Dora Upptäckaren-spel som fanns tillgängliga för fritt spel på övre plan...
     Via ett besök på Barnes&Noble (varifrån vi kom ut med fyra nyinköpta barnböcker, suck, när det gäller böcker är Sara minst sagt lättövertalad, hon valde t.o.m själv att köpa en Dr Seuss-bok "The Cat in the Hat", klassisk amerikansk barnlitteratur), hamnade vi på Farmer's market. Stället är fullproppat med matställen, livsmedelsförsäljare av vad som verkar vara riktigt hög kvalitet utan allt för höga priser (nästa gång tar vi med frysväskan) och roliga ditten-och-dattenaffärer, bl.a. "The Stickers Store", fylld med alla slags stickers för alla slags åldrar.
     När Anki, Saras chef, rekommenderade The Grove varnade hon för att låta tjejerna gå in i "American Girl Store". Sara ignorerade varningen, vilket faktiskt var värt Cecilias första "Åhhh...." när hon fick se vad som bjöds. Konceptet American Girl är något som faktiskt skulle kunna sägas vara en tjänsteinnovation, om än en som jag som förälder har blandade känslor inför... Istället för att sälja bara en docka med tillbehör, erbjuder man en upplevelse, en kompis med en identitet och en historia som uppmuntrar alla traditionella amerikanska dygder som ambition, historiska rötter, lojalitet, idoghet och kreativitet (plus några till av mer traditionell flickkaraktär: så här vårdar du dig själv, så här gör du fina pyssel, så här pluggar du bra, så här lyckas du med...). Dockan och du ska givetvis ha likadana kläder - såååå fina tyckte alla familjens damer. Givetvis ska dockan vara med vid cafébordet där du tar en "Date with Daddy", skapar "Memories with Mom" eller, givetvis, firar din födelsedag med väninnorna. Och har dockans hår blivit rufsigt, kan du låta affärens frisör fixa till en ny frisyr på dockan. Jättefina dockor, för jättefina priser - nähä. 700 spänn för en docka, plus alla miljoner tillbehör som kan köpas till. Cecilia (och i viss mån Alice) Vill Ha - helst varje liten skateboard, kofta och skidhjälm som finns i katalogen som Andreas tog hem. Så nu får vi skaffa mer pengar, tycker hon. Ta ut från banken var hennes förslag.
     När vi tog bilen hem, via kringelikrokiga Mulholland Drive med en fantastisk utsikt i släpljuset, enades vi om att såväl The Grove som Farmer's Market är värda att besöka igen.

Inga kommentarer: