måndag 15 september 2008

Mer om the Baked Potato

Jag lovade ju att återkomma med lite mer om kvällen på the Baked Potato. Alltså, här befinner jag mig i ett av världens största länder, i en av detta lands största städer, i en av denna stads största stadsdelar Hollywood och glider in genom dörren till - den MINSTA jazzklubb jag nånsin sett! Ungefär som vårt vardagsrum hemma (ok då, lite större), kanske 70 kvadratmeter allt som allt. Ingen scen, utan musikerna står på golvet i ett hörn. Högst 100 personer får plats samtidigt i lokalen. Otroligt! Jag tror inte att någon jazzklubb hemma är så liten - Fasching är åtminstone tre gånger större, och det stället är redan i sig rätt litet.
     Och sedan: efter att bandet lirat sitt första set tror man att musikerna ska smita ut bakom köket och sitta och dricka öl och snacka om publiken - som de gör hemma på Fasching - men icke! I stället utbryter världens mingel-party, där alla, precis alla, ska upp och prata med "Abe" och Greg och "My Man" och allt vad de kallas, och alla klappar varandra på axlarna och skakar hand och pratar och pratar och pratar. I en timme! Sedan måste musikerna ursäkta sig för att hämta en flaska vatten var innan de kör i gång sitt andra set. Och så säger Justo Almario (sax) en bit in i andra set: "This is a very precious moment for us in the band: that you all have chosen to come to the Baked Potato tonight, to be we us, to share this moment with us. It means a lot to us in the band. You are all part of our band tonight!" Försök säga det på svenska och se allvarlig ut.
     Ni som inte kunde vara med mig får i alla fall ett litet smakprov - ett tre minuter långt keyboardsolo av Greg Mathieson på Kurzweil, i något slags cool cat stil (typ Alla snubbar ur Aristocats). Ingen bas så långt örat når, men det beror på min lilla kamera. Bättre än inget! (Ibland funkar det inte, då får man trycka på play igen, eller ladda om sidan, eller starta om Internet eller annat kul som har med datorer att göra). http://picasaweb.google.se/sara.modig/BootLegFrNTheBakedPotato#5246334377376073058

Inga kommentarer: