fredag 19 september 2008

Å va gör Sara då?

De flesta inläggen hittills står ju Andreas för. Jag lever mitt liv lite vid sidan om resten av familjen, som förvärvsarbetande och pendlare. Nåja, pendlare - hittills har faktiskt familjen skjutsat mig till jobbet de flesta dagarna. Vi har ju bara en bil än så länge; funderar på om vi ska köpa två eller nöja oss med en. Det funkar faktiskt att åka kommunalt till jobbet, med byte av buss eller promenad en liten sträcka. Drygt 1 timme får jag dock lägga på det, men om jag köper den cykel som jag funderat på som alternativ till bilen kan det kortas t ca 50 minuter. Och vilken cykel- eller promenadväg jag har sista biten hem! Från Venice till Marina Del Rey - strandpromenad hela vägen, med Stilla havets vågor som bryter i skummande kaskader som glittrar i den gassande solen... I could get used to this.
     Mitt kontor är beläget i Sveriges generalkonsulat, på sjunde våningen i 10940 Wilshire Boulevard i Los Angeles. Har ett tjusigt hörnrum av direktörskaraktär med utsikt mot sydväst. Saknar det öppna kontorslandskapet som jag flyttade till på jobbet hemma i somras; det kan kännas lite isolerat. Mycket av arbetstiden har hittills gått åt till att fixa administrativa saker som att skaffa telefon, bli registrerad hos State Departement, fixa bankkonto med checkar (har nyligen skrivit mitt livs första check, här är checkanvändningen mycket mer utbredd än hemma), anpassa tidrapporteringsblanketter m.m. Har dock också hunnit leta en del material till mitt huvuduppdrag, som ju brett kan formuleras som att studera hur insatser för att främja tjänsteinnovation kan utformas. Blev du klokare? Dagarna - ja, de ser väl ut som mitt jobb har gjort sedan jag började jobba för dryga tio år sedan: läsa, leta material (tack och lov för internet!), fundera, skriva, diskutera med kollegor om upplägg på projekt. Det är jättestimulerande att efter nio år åter få vara analytiker på heltid, att förväntas djupdyka i några av de frågor som skymtar förbi och möjligtvis hinner formuleras i en handläggares vardag.
     Vi har inte så mycket gemensamma aktiviteter med konsultatet förutom ett avstämningsmöte en gång i veckan. Och så träffas vi ju vid lunchbordet. Luncher, ja. Det är mycket lättare att hitta hälsosamma och goda luncher här än hemma känns det som. Fantastiskt fräscha och rikliga sallader, wraps med massa grönsaker, groddar och bönor; överhuvudtaget massor med fräscha grönsaker och frukter.
     Nu låter jag som en riktig hälsonörd. Inspirationen till ett hälsosammare liv finns överallt i L.A. Alla träningsformer, hur obskyra de än må vara, finns här. Andreas har redan berättat om sin morgonlekstuga. Själv ska jag satsa mer på pilates och yoga tror jag, träningsformer som jag länge varit nyfiken på att prova på allvar. Var på min första pilatesträning igår på Pilates Westwood. Små, men oerhört intensiva rörelser bl.a. med hjälp av några riktigt suspekta maskiner som Joseph Pilates själv konstruerade. Återkommer med rapport om huruvida självdisciplinen är tillräcklig för att göra något mer regelbundet av detta.

Inga kommentarer: