tisdag 13 januari 2009

Close encounter...

I USA finns (överallt utom i staden New York) en jättebra trafiklösning: man får svänga höger vid rött ljus. Man ska egentligen stanna helt först, men det är det nästan ingen som gör. I USA finns även en jättefånig trafiklösning: stopplikt från alla håll i en korsning. Den får köra först som kom fram till sin stopplinje först.
     Kombinationen av reglerna kan dock skapa förvirring, så i dag när jag kom fram till en ljusreglerad korsning med rött ljus, men med en separat svängfil åt höger med stopplikt, så bromsade jag bara in lite lätt och kollade att det var fritt och körde sedan vidare. 
     "Ooooooaaaaaaaooooooooaaaaaa" lät det då helt plötsligt bakom mig, och i backspegeln såg jag en av LAPD:s bilar med saftblandarna i full sving. "Oj, oj, bäst att lägga sig långt till höger så att han kommer förbi till sitt viktiga värv", tänkte jag och gjorde så. "Ouitt, ouitt" lät det då från polisbilen och i backspegeln såg jag att han helljusblinkade åt mig.
     Så in till trottoarkanten, stanna bilen och fundera på vad som nu skulle ske. Jag hoppade ur bilen för att tala med officern, som dock inte alls var intresserad av att föra några konversationer ute i det fria, utan med handen vid pilstolhölstret ropade: "Step into the car, sir!". Det gjorde jag.
     Officern upplyste mig om att jag inte hade stannat vid stopplinjen i korsningen där bakom oss. Nej, det fick jag ju erkänna att jag inte hade gjort. Efter att ha visat officern mitt körkort och förklarat att jag var endast tillfälligt i landet insåg han väl att det inte var någon större vits med att försöka lagföra mig, så han sa bara: "You gotta be careful!" och lät mig åka.
     Tur att han inte såg u-svängen över dubbla heldragna linjer följt av gasen i botten för att undkomma mötande trafik i tre filer som jag gjorde precis innan jag kom fram till korsningen med stopplikten...

Inga kommentarer: