lördag 8 november 2008

"Elakt - och därför så roligt!"

Jag har en emellanåt rätt frän humor, som andra kan uppfatta som elak. Nu är jag inte elak, men det hindrar ju inte att jag kan uppfattas som elak. En kollega till mig på en advokatbyrå jag arbetat på uppfattas garanterat inte som elak, men kan absolut vara det - under alla omständigheter gillar han elak humor. Någon gång hände det väl under min tid på byrån att jag undslapp mig en kommentar om något (=någon), varpå en annan av mina kollegor kunde anmärka att det var elakt sagt. "Elakt - och därför så roligt!" kom det då pilsnabbt från kollega nr 1.
     I dag var det en artikel på L.A. Times' hemsida som handlade om att Obama minsann har läst president Lincolns böcker, som inspiration inför sin kommande stora gärning. Det tycker man på L.A. Times är bra och fint. Enligt sura läsare tycker L.A. Times att allt Obama gör är bra och fint. En av dessa surmagade läsare, signaturen "K2", hävde ur sig i en kommentar till artikeln "Could you worship Barack Obama any more at the L.A. Times? Why don't you just change your name to The Obama Times?" och följde upp med den avslutande anmärkningen om Obama själv att denne kommer att bevisa att han är "the 47 year old who has never had a job other than promoting himself".
     Strax därpå kunde man läsa följande svar från signaturen Wills46er: "K2, Let's see now, what have we before us...The President Elect's resume...graduate of Columbia University, graduate of Harvard University Law School, President of The Harvard Law Review, extensive work as a community organizer and practicing civil rights attorney, three times elected to the Illinois Senate, ten years as a constitutional Law professor at the University of Chicago, one of the nation's premier seats of higher learning and, most recently, a term in the United States Senate. This is not exactly a thin resume. Care to stack that up against your accomplishments?"
     Elakt - och därför så roligt! Signaturen K2 har inte hörts av mer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej igen! På tal om humor och elakhet kan jag inte avhålla mig från att tipsa om lustmordet på svenska politikers Obama-kramande som "Public service" utförde i morse. Även kungen och Björn Borg får sig några sköna kängor. Leta upp via http://www.sr.se/p1/godmorgonvarlden
(Vet ej hur man får en klickbar länk, tyvärr.)

Ha det!

/F.