onsdag 26 november 2008

Resfeber

Just nu råder lugnet före stormen här i huset. Utanför huset har det redan stormat, men ovädret har bedarrat. Hoppas vi. Vi ska nämligen fara norrut i dag, mot San Francisco. På "The Golden State Freeway", I-5:an, som ni ser en pytteliten bit av på bilden här intill.
     Efter att ha legat still i Los Angeles i 2,5 månader och knappt lämnat staden känns det lite pirrigt. Hur kommer det att gå för Jesper att åka 60 mil i bil? Hur gör man nu igen när man reser? Och framförallt: hur packar man?
     Vad som garanterat ska med i packningen är den splitternya dator som anlände med posten i går. Datorn har Wi-Fi och allt möjligt jox. Därmed ska vi förhoppningsvis kunna blogga under resan - vi får se! Den nya datorn hoppas vi ska ta oss in i det 21:a århundradet och göra det möjligt även för oss att besöka Second Life (det funkar, säger Sara), surfa trådlöst (det funkar, säger Sara) och använda Skype för kommunikation (vi får väl se - där måste bredbandsuppkopplingen vara pålitlig också).
     När vi har säkerställt att alla dokument m.m. som oundgängligen måste bevaras har sparats på ett säkert sätt till en extern hårddisk kommer den här datorn som jag nu slåss med - fungerar ungefär lika pålitligt som en gammal Volvo 850 - att lämnas in till "Laptop Repair" för en total återställning och lagning av en havererad piltangent. Sedan kommer förhoppningsvis även den här datorn att fungera normalt igen (det har den inte gjort på länge - ni anar inte vilka speciallösningar och omvägar man måste ta till bara för att hantera den här bloggen, särskilt bilderna). Sedan slipper vi slåss om en och samma dator inom familjen - det är svårt att ställa upp någon välgrundad prioritetsordning mellan att blogga, kolla dn.se, lägga Bamsepussel eller stajla Barbie.
     Men, varför sitter jag här och bloggar - skulle jag inte packa? Jo, men jag kommer ju inte på hur man gör. Jespers resesäng är klar, Jesper kläder och barnens necessärer. Men sedan då? Plötsligt ska man rusta sig för regn, betydligt kallare vindar och dimbankar som rullar in över ett isande hav. Bäst att konsultera den resvane i familjen. Och nu hinner jag inte packa - jag måste i väg till Alices skola nu. Och så slog jag i knät på träningen i morse, så jag måste ta det lite lugnt. Och det är ju ändå inte någon brådska. Förmodligen får jag en välriktad spark mot det onda knät av min fru i eftermiddag, men det är då det. Nu råder som sagt lugnet före stormen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Du borde få två sparkar i ändan. Sätt fart din glidare:)

Hoppas att ni får en trevlig tripp!