lördag 24 januari 2009

Are you prepared? Not quite...

I går kväll låg jag och skakade i sängen av feberfrossa. Inte roligt. Sara for runt och plockade upp tjejerna här och där och det blev senare och senare. Inte roligt. Jesper hade Sara lämnat hemma hos mig, och efter att på vingliga ben ha försökt jaga ikapp honom och hindra honom från att riva ur diskmaskinen, böja sönder fuskblommorna, tugga på mascara och läppstift, välta barstolarna i köket över sig själv, klättra upp på soffan och ta ett steg rakt ut i luften mot glasbordet, vända upp och ner på kassarna med återvinningsförpackningar, stoppa in en gaffel i eluttaget och lite andra idéer som han ville pröva kände jag mig tvungen att stänga in honom i mitt rum, sätta honom i min säng och omge honom med hundra leksaker. Inte roligt.
     En av Jespers leksaker är en traktor i plast. På traktorn finns en knapp och om man trycker på den säger en barnröst "Hello, Mr Farmer!" och sedan hör man en startmotor och därefter mullrar dieselmotorn igång och går i ett par sekunder. Inte roligt.
     Men i går när Jesper tryckte på knappen och motorn gick igång skakade det i hela sängen. Det var roligt! "Wow!", tänkte jag, "vad coolt - vilket drag i den där lilla traktorn! Jag har aldrig tänkt på att den vibrerar så där - det måste jag testa sedan!". När jag lite senare fick tillfälle att testa på egen hand hände - ingenting!
     Först då gick det upp för mig vad som måste ha timat: i exakt samma ögonblick som Jesper startade traktorn inträffade en jordbävning i Marina Del Rey!!!
     Kunde det verkligen stämma? Jag gick i dag in på http://quake.wr.usgs.gov och kollade rapporterna för i går, och mycket riktigt: klockan 19.42.44 inträffade en jordbävning 1-2 km väster om oss, ca 7 km ner i marken, och med en magnitud om 3,4 på Richterskalan. Se själva på http://quake.wr.usgs.gov/recenteqs/Quakes/ci10373093.html.
     Något "drop, cover and hold on" var det dock aldrig fråga om - fokus låg på den lilla häftiga traktorn...

1 kommentar:

Anonym sa...

De leksaker med ljud som våra barn har haft har vi aldrig köpt själva. Dessutom har de på något mystiskt sätt alltid försvunnit..ingen vet vart.
Men jag förstår Jesper, det är säkert trist för honom med en pappa som ligger tyst och trött i sängen. Att då få höra en glad röst, om än mekanisk, tala till honom måste vara underbart.
Man kan alltid se på saker utifrån olika perspektiv.