fredag 5 december 2008

En Soccer Dad´s vardag


På engelska Wikipedia läser jag följande:

In North American social, cultural and political discourse, soccer mom broadly refers to a middle-class suburban woman who spends a significant amount of her time transporting her school-age children to activities such as soccer practice and music lessons. The phrase became popular during the 1996 United States presidential election campaign.

The male equivalent, soccer dad, is less-used because of the prevailing American cultural tradition that emphasizes engaged motherhood over engaged fatherhood.


     Nu finns det dock en Soccer Dad i Marina Del Rey, hur oamerikanskt det än kan vara. Vår familj är ju för övrigt oamerikansk, så det är kanske inte så konstigt. Men den hemmavarande pappan har en helt amerikansk mamma-vardag, inklusive att forsla folk i en vit sjusitsig "people hauler" (en skön grej med resan till San Francisco var faktiskt att det inte var så många sådana på allfarvägarna - här i stan ser man väl ungefär 200 Toyota Sienna och Honda Odyssey per minut, vilket till slut går en på nerverna, hur konstigt det än kan låta. Jag får väl söka hjälp för det när jag kommer hem.).
     Så här kan en soccer dad-dag se ut.

Kl. 05.30 - snabb frukost
Kl. 05.45 - bilresa ca 10 min till träningen
Kl. 06.00 - Extreme Boot Camp
Kl. 07.00 - bilresa ca 10 min från träningen
Kl. 07.15 - frukost för alla, se till att Cecilia har alla grejer
Kl. 08.00 - bilresa ca 10 min till Cecilias skola
Kl. 08.15 - bilresa ca 10 från Cecilias skola
Kl. 08.30 - bäddning, tvättning, torkning, matning av hemmavarande barn
Kl. 10.45 - bilresa ca 15 min till Jespers barnvakt
Kl. 11.10 - bilresa ca 15 min till Alices skola
Kl. 11.30 - bilresa ca 10 min till Ralph´s för matinköp
Kl. 12.45 - bilresa ca 10 min från Ralph´s till hemmet
Kl. 13.00 - inplockning av matvaror, tumling av någon maskin, snabbdusch, snabblunch
Kl. 13.20 - bilresa ca 10 min till Cecilias skola
Kl. 13.40 - bilresa ca 10 min till Alices skola
Kl. 14.00 - bilresa ca 15 min till Jespers barnvakt
Kl. 14.20 - bilresa ca 20 min till klädaffär för uthämtning av beställda grejer
Kl. 14.50 - bilresa ca 15 min till Saras jobb för snabb fika
Kl. 15.30 - bilresa ca 20 min till barnens eftermiddagsaktiviteter
Kl. 18.10 - bilresa ca 20 min till hemmet
Kl. 18.30 - middagsförberedelser, middag, efterbörd, tandborstning, läggning, etc. m.m. o.s.v. till
Kl. 22.00 - lampan släcks
     Sedan börjar det om...

Inga kommentarer: