onsdag 25 februari 2009

Uppföljning

I morgon är det Alices sista dag i Grand View Blvd Elementary School. I ett tidigt inlägg bävade jag över hur det skulle gå för tjejerna att gå i amerikanska skolor, med tanke på att de inte kunde någon engelska (se inlägg den 24 september 2008). Jag var nog mest orolig för Alice, som inte hunnit med lika många år på dagis och andra sammanhang som Cecilia och därför inte tränats lika mycket i anpassningens svåra konst.
     Samtidigt var jag begeistrad över att både Alice och Cecilia fick komma in i sammanhang där attityden är så positiv till individens inneboende styrkor, förmågor och drömmar. Jag frågade mig om Alice i februari kanske kommer att ha bytt sitt tidigare standarsvar "Vi får se!" mot ett mera amerikanskt "I can do it!".
     Alice har gillat skolan - men hur har det gått med språket? Jag frågade henne i dag, som så: 
"Alice?"
"Ja."
"Kan du engelska?"
"Ja."
"Är det kul?"
"Ja."
"Är det svårt?"
"Nej."
     Ett paradigmskifte på mikronivå!

Inga kommentarer: