söndag 25 januari 2009

En dag i Coeur d'Alene Avenue Elementary School

Cecilia berättar:

     Först samlas alla på skolgården. Det är siffror målade på marken och jag ska stå vid nr 22. Skolklockan tutar och så kommer teacher, Mrs Mackavoy, och hämtar oss vid nr 22 och så går vi till klassrummet. Där hänger vi våra backpacks på krokar, utomhus.
     Sedan går vi in i klassrummet och där lägger alla sina mappar med hemläxor och sånt i en korg. Sedan tar vi våra kort som vi har i våra fack – på korten står våra namn och vi har vår bild på dem – och så lägger vi dem i en annan korg.
     Först av allt går två stycken elever som blivit”Lunch in the cafeteria” iväg med en låda med rosa papper med små rutor och så en vit lapp – en liten räkning – till the Main Office. Under tiden sätter vi andra oss på golvet, och så får vi olika uppgifter. En blir ”flag man”. Flag man säger ”Please, stand up” och så lägger vi handen på hjärtat och så läser vi en bön som går så här: 

”I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands: one Nation under God, indivisible, With Liberty and Justice for all.”.

Sedan säger Flag man ”Please, sit down.”
     Vissa blir ”Calendar”. Då får man en pinne med en hand med handske med pekfinger på, och så pekar man på kalendern. Och så säger barnen på mattan ”today is Thursday, tomorrow is Friday, yesterday was Wednesday”. Vi sjunger sången ”Days of the week” (på Familjen Addams-melodin). Sedan sjunger vi ”What’s the weather like today?” (London Bridge is falling down) och färglägger mönster i olika listor – vi har mest färg på ”sunny day”. Efter det så ger man en ”rund klapp” (applåderar stående i en cirkelform) för den som var ”Calendar”.
     Sedan räknar teacher alla – one, two, three och ända till tretton. Jag tror det i alla fall. Klasskompisarna heter Adam, Alex, Alyssa, Basma, Constantine, Dylan, Ethel, Hailey, Jett, Kian, Koroush, Ky, Nadia.
     Så berättar teacher vad vi ska göra i dag. En dag skulle vi ta pluppar, efter det skulle vi ha ett salt som man inte skulle äta. ”No good salt”, sa teacher. Man kunde göra siffror med saltet. Man ritar som vanligt, fast man gör med fingret. Saltet ligger på en tallrik. Om man vill sudda skakar man på tallriken. Jag skrev 6 och A.
     Vi skriver även bokstäver och siffror på papper. När man är klar räcker man upp höger hand och så kommer teacher och kollar. Om man har gjort rätt så säger teacher ”Good, Cecilia!” och så ritar fröken en stjärna med tuschpenna. Olika färger varje dag. Om man gör som teacher säger och inte bråkar under dagen får man ett stickers. Jag har fått stickers som det står ”Good job!” och ”You´re a star!” på.
     Efter lunchrasten har vi ”Choice time”. Man får rita, bygga, läsa, leka med dockor – man får göra allt man vill. Jag brukar spela datorspel eller läsa. De har Kalle kunskap, det brukar jag spela. Vi har ett rymdspel också, då är det en kille och en tjej. Men i dag ritade jag.
     Sedan ritar vi av varandra. Det gör vi varje dag – det är det sista vi gör varje dag. Den som har rosa står upp, den som har en t-shirt och ingen klänning och är röd står upp. De andra sitter ned. Den som står upp sist får bli avritad. Man ritar på ett vanligt papper. Papperen ger man till teacher.
     En dag var det Adam som blev avritad. Han hade en röd tröja med Wall-E på. Den dagen fick Adam också ta med sig Bamse hem. Bamse är en nallebjörn som alla barnen får ta hem och så skriver man i en bok – ”Bamse’s Book – om vad man gör med Bamse.
     Vi får läxor också. Sightwords, till exempel. Det är en lista med fem ord som vi ska lära oss under veckan. På fredagen förhör teacher oss. Om man kan orden, flyttar dens bil framåt ett steg på en bana som går runt klassrummet. Och så får man en ny lista med ord. En vecka hade jag "like, too, not, my, of" som läxa. Om jag skriver orden själv lär jag mig dem snabbare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var grejer det! Det verkar som att Cilla trivs, det är gott. Hade varit spännande att göra samma intervju med henne när ni varit hemma ett tag för att jämföra både innehållet och upplevelserna.